سجاد قدمی؛ یعقوب بدری آذرین؛ وجیهه جوانی؛ پژمان احمدی مقدم
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازاریابی شبکهای بر برند ارتقاء و نگهداشت کالاهای ورزشی خارجی انجام گردید. که از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است. جامعهی آماری این پژوهش، شامل کلیه استفادهکنندگان کالای ورزشی خارجی در شهر تبریز و ارومیه است. از این رو نمونهها به دلیل محدود بودن جامعه آماری، مشتمل بر 200 نفر و به صورت نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازاریابی شبکهای بر برند ارتقاء و نگهداشت کالاهای ورزشی خارجی انجام گردید. که از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است. جامعهی آماری این پژوهش، شامل کلیه استفادهکنندگان کالای ورزشی خارجی در شهر تبریز و ارومیه است. از این رو نمونهها به دلیل محدود بودن جامعه آماری، مشتمل بر 200 نفر و به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد بازاریابی شبکهای و ارتقاء و نگهداشت برند استفاده و در بین آزمودنیها توزیع گردید و روایی آنها توسط 10 نفر از متخصصان مدیریت بازاریابی مورد تایید قرار گرفت و پایایی کل ابزار توسط آلفای کرونباخ 95/0 گزارش شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و برای آزمون فرضیات از روش همبستگی و رگرسیون گامبهگام در محیط نرمافزار 22spss مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین بازاریابی شبکهای و ارتقاء و نگهداشت برند همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. و همچنین بین مولفههای بازاریابی شبکهای از جمله اعتماد، لذت، سهولت استفاده، طرح سودهی ویژه با ارتقاء و نگهداشت برند همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. در مجموع مولفه سهولت استفاده از بازاریابی شبکهای و لذت از بازاریابی شبکهای به مدل پیشبینی تغییرات واریانس ارتقاء و نگهداشت برند وارد شد و این دو مولفه به میزان 38 درصد از تعییرات واریانس ارتقاء و نگهداشت برند را توجیه میکند، در واقع این نتایج بیانگر آن است که به میزان 38 درصد ارتقاء و نگهداشت کالای ورزشی خارجی وابسته به سهولت استفاده و لذت استفاده از بازاریابی شبکهای است.